Rolul și importanța dialogului social
Dialogul Social este…
…un proces permanent și evolutiv de consultare, negociere, un schimb de informații între reprezentanții guvernelor, angajatorilor și angajaților, pe probleme de interes comun legate de politica economică și socială.
Scopul dialogului social este…
…de a promova consens și implicare democratică în rândul principalilor actori din relațiile de muncă. Structurile și procesele de dialog social de succes au puterea de a rezolva probleme economice și sociale importante, de a încuraja buna guvernare, de a promova pacea și stabilitatea socială și industrială și de a stimula progresul economic.
Tipuri de dialog social
Bipartit între reprezentanții angajaților și cei ai angajatorilor, între sindicate și patronate. Poate lua forma negocierilor colective, a co-determinării sau a consultării pe decizii. Acest tip de dialog poate avea ca finalitate contracte colective de muncă, schimbări de politici ale companiilor și acorduri (tran)sectoriale.
Tripartit care include participarea autorităților și a altor entități publice, pentru a discuta politici publice economice și sociale. El este atât instituționalizat, dar și informal, în cazuri în care e nevoie de contribuția autorităților, sindicatelor și patronatelor. În urma acestor negocieri, se pot modifica standardele naționale și internaționale în muncă, codul muncii sau alte legi politici publice.
Dialogul social joacă un rol esențial în sprijinirea industriei de asigurări în tranziția către o economie verde și în procesul de digitalizare
Acțiune | Consecințe |
1) Gestionarea schimbărilor în locurile de muncă și competențeTranziția verde și digitalizarea vor aduce schimbări semnificative în structura locurilor de muncă din industria de asigurări. Tehnologiile digitale, cum ar fi automatizarea și inteligența artificială, vor schimba modul în care se desfășoară activitățile zilnice, de la procesarea cererilor până la interacțiunea cu clienții. În același timp, tranziția verde va cere o înțelegere mai profundă a riscurilor legate de climă și sustenabilitate. | - Reskilling și upskilling- Crearea de locuri de muncă verzi |
2) Anticiparea impactului asupra locurilor de muncă și prevenirea pierderilor de locuri de muncăAutomatizarea și digitalizarea ar putea duce la reducerea necesarului de personal pentru anumite funcții administrative. Totodată, tranziția verde va influența și industriile asigurate, afectând anumite segmente de asigurări (de exemplu, cele legate de industria combustibililor fosili). | - Negocierea măsurilor de protecție a locurilor de muncă- Tranziția justă |
3) Adaptarea și dezvoltarea produselor de asigurare verziTranziția verde aduce riscuri noi legate de schimbările climatice, energia regenerabilă și sustenabilitate. Asigurările vor trebui să se adapteze pentru a acoperi aceste riscuri și a sprijini clienții în adoptarea practicilor durabile. | - Inovație în produse - Adaptarea la riscurile climatice |
4) Promovarea unei culturi a sustenabilității în companieO tranziție verde implică schimbarea nu doar a produselor, ci și a modului în care companiile operează, inclusiv în asigurări. De exemplu, adoptarea de practici sustenabile în operațiuni interne și reducerea amprentei de carbon a companiei. | - Se negociază obiective de sustenabilitate - Conștientizare și angajament |
5) Îmbunătățirea guvernanței și a transparenței în procesul de digitalizareDigitalizarea aduce, de asemenea, provocări în ceea ce privește protecția datelor și securitatea cibernetică, domenii esențiale pentru companiile de asigurări. Dialogul social poate contribui la dezvoltarea unor politici clare în ceea ce privește utilizarea tehnologiilor și protecția datelor personale. | - Protecția angajaților și a clienților- Condiții de muncă digitale |
6) Asigurarea unui echilibru între inovație și protecția lucrătorilorOdată cu introducerea tehnologiilor avansate și a soluțiilor de digitalizare, cum ar fi inteligența artificială și analiza datelor, angajații pot resimți presiuni suplimentare sau incertitudini legate de viitorul locurilor de muncă. Dialogul social poate ajuta la găsirea unui echilibru între necesitatea inovării și protejarea intereselor lucrătorilor. |
Beneficiile dialogului social
Angajați
Angajator
Guvern
Dialogul social joacă un rol crucial în industria asigurărilor, prin încurajarea colaborării, încrederii și rezistenței într-un sector care gestionează riscuri financiare, protejarea activelor și contribuția la stabilitatea economică
1. Îmbunătățirea relațiilor de muncă și a stabilității forței de muncă
2. Adaptarea la schimbările tehnologice
3. Îmbunătățirea serviciului pentru clienți și dezvoltarea produselor
4. Promovarea practicilor de afaceri corecte și transparente
5. Consolidarea conformității cu reglementările
6. Gestionarea situațiilor de criză
7. Abordarea lacunelor de competențe și dezvoltarea forței de muncă
8. Facilitarea egalității de gen și a diversității
9. Îmbunătățirea sănătății mintale și a echilibrului dintre viața profesională și cea privată
10. Contribuția la practici de asigurare durabile și etice